De perfecte subheadline voor de landingspagina schrijven

De perfecte subheadline voor de landingspagina schrijven

Je kent het wel:

Er is uren nagedacht over de headline, maar dan komt de subheadline nog.

 

Geen probleem, zou je zeggen. Maar toch ligt dat net even iets anders.

 

Want de subheadline is net zo belangrijk als de normale headline.

 

Sterker nog:

Je bent hier waarschijnlijk net zo veel tijd aan kwijt als aan de headline zelf.

 

Vandaag schrijven wij daarom over hoe je de perfecte subheadline kunt opstellen. Hiervoor gebruiken wij voorbeelden van 14 succesvolle landingspagina’s.

Schrijf bij iedere headline een subheadline

Elke landingspagina moet een subheadline hebben.

 

Het zit als volgt:

De bezoeker leest vaak als eerst de headline. Maar je kunt deze niet te lang maken.

 

Daarom zet je onder de headline een subheadline. Het is een vervolg op de headline.

 

De subheadline gaat verder in op jouw product of dienst.

 

En omdat de subheadline vaak kort is kun je hiermee, net als bij de headline, snel veel informatie aan de bezoeker geven.

Dit is hoe de meeste bezoekers de webpagina bekijken:

  1. Headline
  2. Subheadline
  3. Call-to-Action

 

Je moet dus in de headline en subheadline redenen geven waarom de bezoeker op de call-to-action klikt.

 

De headline schetst het scenario, de subheadline creëert extra motivatie en de Call-to-action ‘seals the deal’.

 

Je denkt vast:

“Maar ik heb net lang over de headline nagedacht. Moet ik nu helemaal opnieuw beginnen?”.

 

Nee, gelukkig niet. Want met de huidige headline ben je al goed op weg.

 

De kans is ook groot dat je tijdens het bedenken van een headline meerdere versies hebt opgesteld.

 

Het is slim (en ook nodig) om meerdere headlines op te stellen. Dit is onder andere belangrijk voor splittesting op de landingspagina.

 

Maar je kunt de headlines die het niet zijn geworden ook recyclen voor de subheadline.

 

Headlines waarvan je dacht dat deze het toch net niet waren bieden hiervoor een goede basis.

 

Herschrijf deze subheadlines om deze te laten aansluiten bij de huidige headline. Maar vergeet niet om hier dieper in te gaan op de redenen waarom de bezoeker de call-to-action moet gebruiken.

Leer van subheadlines die al scoren

We gaven je eerder al 15 voorbeelden voor een goede headline op de landingspagina.

 

Ditmaal geven we je 15 voorbeelden van goede subheadlines. Je kunt deze in je eigen stijl zetten en op de landingspagina gebruiken.


Net als bij de headline raden wij aan om meerdere versies op te stellen. Zo kun je deze later gebruiken om een hogere conversie te halen.

 

  • Zet aan tot actie

    Subheadline Usabilla

    De subheadline van Usabilla sluit af met de zin “Now it’s your turn”. Een perfecte afsluiter om de bezoeker aan te zetten zich aan te melden. Met de start “Optimize for happiness” haalt de website een belangrijk punt aan: je wilt dat bezoekers blij zijn. Dit is het unieke punt waar Usabilla op inspeelt om bezoekers om te zetten naar gebruiker.

     

    Probeer de subheadline te laten eindigen met een duidelijke aanzet tot actie. Usabilla geeft aan dat het de beurt is aan de bezoeker om, net als 20.000+ andere klanten, te optimaliseren en bezoekers blij te maken. Verwerk het eindresultaat van jouw product of dienst ook in jouw eigen subheadline.

     

  • Eindig met het eindresultaat

    Subheadline Werk aan de Muur

    De website Werk aan de Muur gebruikt het eindresultaat in de subheadline. “De lege plek op jouw muur invullen”. Dit triggert bij de bezoeker een gedachte: er is inderdaad sprake van een lege plek op de muur. De bezoeker gaat daarom toch even kijken wat Werk aan de Muur kan bieden.

     

    Verwerk in jouw eigen subheadline een eindresultaat. Wat haalt de gebruiker van het product of de dienst er uiteindelijk uit? Beschrijf hoe het leven anders is als zij dit product of deze dienst gebruiken.

  • Los een probleem op

    Subheadline Viedit

    Viedit helpt bij het vinden van videografen, animateurs en videobewerkers. Dit kost vaak veel tijd en moeite. Maar Viedit maakt dit allemaal eenvoudiger, zoals zij aangeven met het woord “easily”. Natuurlijk wil iedere bezoeker een moeilijke activiteit eenvoudiger maken. En in de subheadline geven zij al aan dat je niet zomaar een videograaf vindt. Je vindt alleen de beste videografen op Viedit.

     

    Gebruik woorden als ‘gemakkelijk’, ‘snel’, ‘direct’ of ‘vanavond’ in de subheadline. Je geeft aan dat je het probleem dat de bezoeker heeft direct wilt oplossen.

  • Geef aan wat je doet

    Subheadline WithLocals

    Deze subheadline beschrijft exact wat de dienst doet: “Connecting people with food and experiences”. WithLocals is een online platform waar je lokale mensen kunt ontmoeten. Dit is bijvoorbeeld interessant als je op vakantie bent. Andere culturen bieden ander voedsel en ook weer andere ervaringen.

     

    Beschrijf in de subheadline wat jouw product of dienst doet. Probeer dit in weinig woorden te beschrijven, zoals WithLocals, maar haal niet de essentie uit de subheadline. Kort is vaak goed, maar als het leidt tot het moeten weghalen van belangrijke steekwoorden dan kun je beter een lange headline kiezen.

  • Gebruik weinig woorden

    Subheadline Snappcar

    De subheadline van SnappCar is erg kort geschreven. Dit maakt de subheadline daarom bijzonder efficiënt. De bezoeker ziet direct wat het platform biedt en welke unieke punten zij hiermee aanboren. Het is simpel, het is dichtbij en het is goed geregeld.

     

    Probeer de twee of drie belangrijkste Unique Selling Points in de subheadline te zetten. Je kunt de subheadline zo bijzonder kort houden maar toch in één keer heel veel informatie verwerken.

  • Leg uit waarom het goed is

    Subheadline Paperflies

    Je kunt bezoekers in de subheadline aantonen waarom jouw product goed is. Paperflies laat je in één keer honderden vliegticket websites vergelijken. Dat is daarom ook exact hun subheadline. Door “in één keer” aan het eind toe te voegen vertel je de bezoeker wat het anders maakt. Normaal moet je alle websites individueel gebruiken, maar bij Paperflies kan het allemaal in één keer.

     

    Vertel de bezoeker waarom jouw product of dienst zo goed is. Maakt het hun leven gemakkelijker? Doet jouw product of dienst iets sneller dan de huidige middelen het doen? Wellicht ben je juist goedkoper dan de concurrenten. Beschrijf wat het uniek maakt.

  • Zeg wat je biedt en voor wie

    Subheadline Launchdesk

    In de subheadline van LaunchDesk worden twee belangrijke elementen met elkaar gecombineerd: de producten en de doelgroep. Deze doelgroep is vaak op zoek naar een goede werkplek en LaunchDesk speelt hier als platform op in. Het sluit bovendien goed aan bij de headline zelf: “vind je werkplek¨.

     

    Vertel in jouw subheadline wat je aanbiedt als website, product of dienst. Beschrijf daarbij ook direct de doelgroep. Door een doelgroep aan te geven schets je een kader: iedereen binnen deze doelgroep voelt zich direct aangesproken. Dit creëert al direct een verbinding met jouw product of dienst.

  • Kort is niet altijd beter

    Subheadline Human

    Bij enkele punten in dit artikel lees je dat je het kort moet houden. Dat betekent echter niet dat kort altijd het beste is: een te korte headline kan de essentie wegnemen. Human.co is hier een goed voorbeeld van. Als de subheadline korter was dan werden de belangrijkste punten vergeten.

     

    Leg daarom altijd de focus op het beschrijven van de essentie. Probeer niet zomaar woorden weg te halen als dit betekent dat de subheadline niet duidelijk wordt. Schrap ook geen Unique Selling Points waarvan je denkt dat deze onmisbaar zijn maar welke je niet in minder woorden kunt beschrijven. Lange subheadlines kunnen gelijke, en soms zelf betere, conversies opleveren als korte subheadlines.

  • Stel een tijd op

    Subheadline Foodzy

    In de subheadline van Foodzy wordt een tijdsindicatie gegeven: “today”. Je kunt direct een persoonlijk voedings- en gezondheidsdagboek maken. Hiermee geven zij aan dat je gelijk kunt beginnen: je hoeft nergens op te wachten.

     

    Geef in jouw eigen subheadline een tijd aan: wanneer heeft de gebruiker hier iets aan? Kunnen zij vandaag iets doen? Wordt er morgen een product thuisbezorgd? Worden zij dit jaar ergens beter van of in? Beschrijf dit in de subheadline om de gebruiker te vertellen wanneer zij iets kunnen verwachten.

  • Vertel hoe je het anders maakt

    Subheadline Werktijden

    Werktijden.nl biedt een alternatief voor een algemeen probleem. Dit verwerken zij handig in de subheadline: het lost een probleem op en biedt een alternatief voor de normale wijze.

     

    Geef in jouw eigen subheadline aan hoe je iets dat altijd standaard was voortaan anders maakt. Vertel dat het minder tijd kost, dat het goedkoper is of dat het resultaat gemakkelijker is.

  • Spreek emoties aan

    Subheadline Bundle

    Door het eindresultaat te combineren met emoties stel je een goede subheadline samen. Bundle pakt dit slim aan door te richten op het element: a lifetime of memories. Het geeft weer wat de gebruiker er uithaalt. Maar bovendien spreekt het de emotie aan: iedereen wil graag ‘a lifetime of memories’.

     

    Probeer daarom altijd een emotie in de subheadline te verwerken. Door dit te combineren met een andere belangrijke factor zoals het eindresultaat schrijf je een zeer goede subheadline. Het schetst een beeld in het hoofd van de bezoeker en wekt ook direct een emotie op.

  • Gebruik authenticiteit

    Subheadline Vinoos

    Vinoos biedt een luxe product aan. Dit hebben zij daarom ook zo verwerkt in de subheadline. Het beschrijft direct wat zij maken en waarom dit product zo uniek is. En met een speciale opmaak binnen de subheadline maken ze het zeer opvallend.

     

    Als je een luxe product of dienst aanbiedt dan moet je dit benoemen in de subheadline. Je biedt iets unieks, iets dat je vrijwel nergens anders kunt krijgen en ontzettend verschilt van de standaard. Beschrijf dit in de subheadline om dit direct duidelijk te maken aan de bezoeker.

  • Zet de prijs in de subheadline

    Subheadline SpaceBoxx

    SpaceBoxx combineert twee belangrijke factoren: humor en duidelijkheid over de prijs. “De dropbox voor jouw fysieke spullen” slaat natuurlijk op het bedrijf Dropbox, waar je digitaal spullen kunt opslaan. Maar nog belangrijker in de subheadline is de prijs. De bezoeker wordt direct door de lage prijs getrokken.

     

    Als je een product of dienst aanbiedt dat zeer goedkoop is dan kun je dit in de subheadline zetten. Denk bijvoorbeeld aan “Elke dag tijd besparen voor de prijs van een kopje koffie”. Zet een prijs neer of schets een indicatie van de prijs. En probeer daarbij ook humor in de subheadline te gebruiken.

  • Combineer nieuwsgierigheid met tijd

    Subheadline Peerby

    De subheadline van Peerby maakt slim gebruik van nieuwsgierigheid. Dit sluit ook goed aan bij de headline. Deze zorgen er beiden voor dat je wilt weten wat je op de website kunt vinden. Daarbij beschrijft Peerby ook het gemak in de subheadline: “beschikbaar binnen 30 minuten”.

     

    Creëer een emotie bij de bezoeker. In dit geval is het nieuwsgierigheid. En juist dat zorgt ervoor dat bezoekers het platform van Peerby gaan uitproberen. Verwerk dit daarom ook in jouw eigen subheadline. Laat mensen het gevoel krijgen dat zij het moeten uitproberen. Geef daarbij een tijd aan: hoe maak jij het voor gebruikers gemakkelijker?

  • Gebruik social proof

     Subheadline MoneyBird

    Als anderen een product of dienst gebruiken dan moet het wel goed zijn. Dat weten ze bij MoneyBird ook. De subheadline van MoneyBird vermeldt dat al meer dan 100.000 ondernemers hier gebruik van maken. Nieuwe ondernemers die MoneyBird tegenkomen worden hiermee overtuigd om hier ook gebruik van te maken.

     

    Verwerk in jouw subheadline hoeveel klanten je al hebt, hoe groot een markt is, hoeveel producten je hebt verkocht of een ander getal dat als social proof kan worden gebruikt. Social proof is belangrijk: als anderen zeggen dat het goed is dan moet het wel goed zijn. Bedenk een element dat je zelf kunt gebruiken en zet deze in de subheadline.

Vragen over de subheadline?

Wil je zelf een subheadline opstellen maar weet je niet hoe? Stel dan je vraag in de reacties van dit artikel en wij zullen je vraag beantwoorden.

 

Heb je aanvullingen voor dit artikel? Laat het ons dan weten in een reactie. Ergens een geweldige subheadline gezien? Dan horen wij het natuurlijk ook graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips