Tekst in Adwords-advertenties: wat moet je schrijven?

Tekst in Adwords-advertenties: wat moet je schrijven?

Adwords is een effectieve manier om te adverteren.

 

Vooral advertenties in het zoeknetwerk kunnen veel resultaat opleveren.

 

Hiervoor moet je echter wel goede tekst opstellen…

 

… maar hoe doe je dit met een hoge conversie als focus?


In dit artikel lees je hoe je conversiegerichte – en niet klikgerichte – teksten schrijft.

Adwords: je wilt veel conversies, niet veel kliks

Het doel van adverteren is vanzelfsprekend om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Maar je wilt bij Adwords niet dat zo veel mogelijk mensen vanuit de zoekresultaten naar jouw website gaan, je wilt slechts de meest interessante bezoekers laten klikken. Tenslotte betaal je bij Adwords per klik, dus kan een hoog aantal kliks resulteren in hoge kosten.

 

Specifieke zoektermen

Om dit te voorkomen, wil je de advertentiecampagnes specifiek richten op de hoeveelheid conversies. Hiervoor moet je bijvoorbeeld zoektermen gebruiken die zeer specifiek zijn en doelen in Adwords instellen. Als je mensen wilt bereiken die een lening van 10.000 zoeken, dan kun je adverteren op de zoekterm ‘lening’. Je betaalt hier tientallen euro’s per klik en hebt daarbij een lage conversie. Het is beter om te adverteren op ‘lening onder 10.000 afsluiten’, omdat dit een stuk gerichter is. De conversie zal hier dus ook aanzienlijk hoger liggen.

 

Dit moet dan ook de basis zijn voor de tekst die je in de Adwords-advertenties gaat gebruiken. Je kunt de tekst zo opstellen dat je een groot aantal kliks op de advertenties krijgt, maar het is beter om zo in te zetten dat alleen mensen die echt zullen converteren op de website komen. Conversies blijven dus altijd belangrijker dan kliks.

Schets een beeld met Adwords-teksten

De Google-gebruiker die de zoekterm heeft ingevoerd moet in één oogopslag kunnen zien waar de advertentie zich op richt. De juiste manier om de advertentie te laten opvallen, is door gebruik te maken van de zoekterm. Je kunt deze zowel in de titel als omschrijving van de advertentie gebruiken. Dit biedt een goede herkenning voor de zoeker, omdat deze zo direct kan zien dat de advertentie inderdaad op dat zoekwoord is gericht.

 

Kijk bijvoorbeeld naar het voorbeeld hieronder, waarbij ‘tafel kopen’ als zoekterm is ingevoerd.

Voorbeeld van Adwords-advertentieteksten

Een aantal elementen vallen binnen de teksten in deze advertenties op. De eerste advertentie, van Zitmaxx, richt zich op tafels in het algemeen. Of je nu zoekt naar een eettafel of een extra tafel voor in de woonkamer, alles valt binnen het aanbod van deze webwinkel. Iedereen die op zoek is naar een tafel zal dus op deze advertentie kunnen klikken. Vervolgens komen zij op een pagina terecht met allerlei soorten tafels, en moeten zij van hieruit zoeken naar de soort tafel die zij willen kopen.


Jysk

Maar de tweede advertentie heeft het veel specifieker opgesteld. Hier wordt niet op de term ‘tafel’ gericht, maar juist op ‘eettafel’. De zoekers die deze advertentie zien, en naar een eettafel op zoek zijn, zullen op deze advertentie klikken. Maar de zoekers die hier niet naar op zoek zijn, en een ander soort tafel zoeken, zullen deze advertentie niet aanklikken. Deze landingspagina zal dus uitsluitend zeer gerichte bezoekers ontvangen.

 

Koloniaal Teakhuis

En bij de derde advertentie is het nog specifieker. Deze webwinkel richt zich specifiek op tafels die van teak zijn gemaakt. Dit verwerken zij ook in de tekst van hun advertenties, zodat de zoeker exact weet wat zij op deze landingspagina kunnen verwachten. De webwinkel scheidt hiermee de zoekers die een andere houtsoort willen van de zoekers die specifiek naar teak tafels op zoek zijn.

 

Dit kun je hiervan leren

De tekst in de advertentie moet dus zo specifiek mogelijk worden opgesteld. Want juist dan krijg je kliks die het meest aansluiten bij de landingspagina. Als je tafels van teak verkoopt, maar in de advertentie niets over teak vermeldt, dan krijg je ook bezoekers die op zoek zijn naar een eikenhouten tafel. Dit resulteert in een hoog aantal kliks en zorgt ervoor dat een groot deel van het marketingbudget wordt gespendeerd aan bezoekers die niet interessant zijn.

Schrijf voordelen in de advertentietekst

De titel en omschrijving van Adwords-advertenties kunnen worden ingezet om de Unique Selling Points van jouw bedrijf te beschrijven. Je wilt bezoekers vooraf al informeren over de voordelen die zij bij jou zullen ervaren. Dit scheidt de meest geïnteresseerde kliks van het totaal aantal kliks dat de advertenties kunnen genereren.

 

Beschrijf daarom de USPs van jouw website of webwinkel in de advertentie. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat jullie binnen 24 uur bezorgen, de vanaf-prijs producten of diensten vermelden en eventueel garanties in de advertentie gebruiken. Richt deze tekst zo veel mogelijk op de meest interessante doelgroep. Bedenk wat de meest interessante bezoeker voor jullie website belangrijk vindt en schrijf op basis van dit individu de advertentietekst.

 

Onderstaande advertenties maken hier goed gebruik van en richten zich zeer specifiek op de voordelen die zij aan klanten bieden.

Avanti

Adwords AvantiDe eerste advertentie richt zich specifiek op de actie die op dit moment loopt. Door bezoekers vanuit Google direct aan te geven dat de prijzen tijdelijk lager liggen dan normaal, kun je meer bezoekers aantrekken. Dit kan echter tot gevolg hebben dat een groot aantal mensen op deze advertentie klikken, maar niet altijd een product afnemen. De conversie bij dergelijke advertentieteksten kan hierdoor een stuk lager liggen dan wanneer je de bezoekers vooraf al kunt segmenteren op basis van interesse.

 

Leva Leva

Adwords LevaLevaDe tweede advertentie meldt meerdere voordelen. Allereerst gebruiken zij een vanaf-prijs in de titel van de advertentie. Maar omdat de gemiddelde prijs voor een tafel op enkele honderden euro’s ligt, kan een te lage prijs ertoe leiden dat mensen de advertentie niet serieus nemen. En mensen die de advertentie wel serieus nemen, zullen niet snel een tafel kopen die enkele honderden euro’s kost. De conversie vanuit Google ligt dus laag, want de bezoekers die op de site komen hebben een andere verwachting.

 

Wehkamp

Adwords WehkampDe derde advertentie gebruikt geen voordelen in de tekst, maar richt zich specifiek op het aanzetten tot actie. Dit kan ertoe leiden dat veel mensen op de advertentie klikken, maar deze bezoekers hebben vooraf geen verwachting wat zij op de website zullen zien.

Doordat er geen verwachting wordt geschetst, zal de advertentie allerlei soorten bezoekers aantrekken. Er vindt geen segmentatie plaats en de advertentie zal bezoekers van verschillende aard aantrekken, met verschillende budgetten, koopintenties en smaak. Wehkamp heeft een groot aanbod, dus zij kunnen dit veroorloven, maar voor webwinkels met een kleiner aanbod kan dit een lage conversie opleveren.

 

Karwei

Adwords KarweiIn de vierde advertentie wordt het voordeel vooraf duidelijk aangegeven. Je kunt online een tafel bestellen. Echter zou er bij deze advertentie nog een extra toevoeging moeten komen: wat gebeurt er zodra de tafel besteld is? Moet je deze zelf op komen halen of kan deze ook worden thuisbezorgd? Vanwege de grote vraag naar gemak bij online bestellingen is het goed om dergelijke voordelen en punten ook in de advertentietekst te verwerken.

 

Tafel naar wens

Adwords TafelnaarwensOp het moment dat iemand de zoekterm ‘tafel kopen’ invult, is er vaak al een beeld wat deze zoeker wil kopen. In deze advertentie worden de mensen die zoeken naar een gewone tafel gescheiden van mensen met een hoger budget. Door de term ‘exclusief’ wordt duidelijk dat het gaat om duurdere tafels. Door in de omschrijving ook een vanaf-prijs te noemen, is het voor Google-gebruikers al vooraf duidelijk wat zij op de landingspagina verwachten. Deze advertentie zal weinig kliks genereren, maar de bezoekers die hierdoor op de website komen zullen specifiek op zoek zijn naar het aanbod van deze website.

Kijk naar jouw concurrenten

Het is bijzonder eenvoudig om een basis te creëren voor advertentieteksten die een hoge conversie opleveren. Jouw concurrenten hebben vaak al het meeste werk gedaan. Vooral websites en webwinkels die al lange tijd met Adwords adverteren zijn geschikt als voorbeeld. De kans is groot dat zij de advertentieteksten regelmatig hebben aangepast om de conversie te verbeteren.

 

Hoe langer een webwinkel in Adwords adverteert, hoe verder de advertentieteksten zijn geoptimaliseerd. Kijk dus welke woorden zij in de advertenties gebruiken en hoe deze woorden aansluiten bij de landingspagina’s die achter de advertentie zitten.

 

Gebruik SEMRush voor betere Adwords-advertenties

SEMRush is een tool die zich richt op concurrentieonderzoek. Je kunt met SEMRush Advertising Research exact zien bij welke zoekwoorden jouw concurrenten adverteren en welke advertentietekst zij hiervoor gebruiken. Het is mogelijk om maanden terug te kijken en te zien hoe zij de advertentietekst steeds verder hebben geoptimaliseerd.

 

Maak een account aan

Ga naar SEMRush en maak een account aan. Je kunt als gratis gebruiker maar een klein deel van de advertentieteksten zien. Het is dus nodig om een PRO-account op de website te nemen. De kosten hiervoor bedragen $70 per maand, maar het is vaak voldoende om dit slechts één keer af te nemen. Je kunt namelijk direct van alle concurrenten de advertentieteksten bekijken en downloaden. Deze informatie is in enkele dagen al verzameld, dus het is niet nodig om een abonnement voor meerdere maanden af te nemen.

 

Verandering op basis van tijd

Bekijk hoe de concurrentie de advertentieteksten over de loop van enkele maanden heeft gewijzigd. Vooral bedrijven die iedere maand een andere advertentietekst gebruiken zijn interessant. Na verloop van tijd kiezen zij één specifieke advertentietekst die zij lange tijd zullen gebruiken. Je kunt deze advertentietekst als basis gebruiken voor jouw eigen teksten.

 

De informatie van SEMRush toont onder andere:

  • Welke voordelen jij in de advertentietekst kunt gebruiken
  • Hoe advertentieteksten zo goed mogelijk aansluiten bij landingspagina’s
  • Of teksten beter aansluiten bij bepaalde seizoenen

 

Het is dus slim om te investeren in een maand SEMRush en op basis daarvan advertentieteksten te schrijven. Je begint al direct met een hogere conversie en kunt het abonnement in zeer korte tijd terugverdienen. Je moet hierbij altijd de resultaten in Adwords meten, zodat je het steeds verder kunt optimaliseren.

 

Hoe grote bedrijven jou helpen Adwords-teksten te schrijven

Bedrijven die veel geld in Adwords steken hebben één ding gemeen: zij investeren ook in splittesting. Uiteindelijk willen zij de beste advertentieteksten gebruiken, dus is het voor hen van belang dat er veel getest wordt. En dankzij SEMRush kun jij hun advertentieteksten direct overnemen.


Zoek in SEMRush bijvoorbeeld naar Bol.com en Coolblue. Ondanks dat deze bedrijven geen concurrent van jou zijn, kun je hier toch veel van leren. De teksten die zij bij Adwords inzetten kunnen een geweldige basis bieden voor jouw eigen advertentieteksten. Het loont dus om hier uitgebreid onderzoek naar te doen, zodat jouw conversie vanaf het begin al hoger ligt.

Plaats een reactie onder dit artikel

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over hoe jij jouw Adwords-advertentieteksten zo veel mogelijk kunt optimaliseren? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

 

Kun je aanvullende tips voor het schrijven van goede advertentieteksten voor Google Adwords delen? Wij horen het graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips