8 Manieren Om Meer E-mailadressen Te Verzamelen

8 Manieren Om Meer E-mailadressen Te Verzamelen

E-mailadressen zorgen voor veel extra verkeer op de website. Maar e-mailadressen zijn vooral interessant voor leadgeneratie. Wanneer je het e-mailadres van een potentiële klant hebt kun je regelmatig informatie en nieuws versturen. In dit artikel staan 8 manieren om meer e-mailadressen te verzamelen.

 

Je moet het bij het verzamelen van e-mailadressen voor gebruikers zo eenvoudig mogelijk maken om het e-mailadres achter te laten. In dit artikel vind je daarom uitsluitend tips waarbij de bezoeker binnen maximaal 2 stappen het e-mailadres achterlaat.

1. Incentive in ruil voor e-mailadres

Mensen geven niet zomaar het e-mailadres weg. Vooral het primaire en persoonlijke e-mailadres, welke het meest interessant is om te bereiken, worden bijna niet weggegeven. Het is daarom vaak nodig om een incentive aan de bezoeker te geven zodat deze het e-mailadres achterlaat.

Een incentive is iets wat de bezoeker gratis krijgt in ruil voor het e-mailadres. Dit kan informatie zijn, zoals whitepapers of presentaties, maar ook een proefperiode van een maand of een fysiek informatiepakket.

Door bezoekers gratis premium informatie te bieden, in ruil voor een e-mailadres, zorg je dat je meer e-mailadressen kunt verzamelen. Bezoekers willen hun e-mailadres in ruil voor nuttige, waardevolle informatie achterlaten.

Stel daarom een whitepaper of proefperiode op en vraag in ruil hiervoor het e-mailadres van de bezoeker. Geef de bezoeker direct na het invullen van het e-mailadres toegang, bijvoorbeeld door een downloadlink via e-mail te sturen. Er zijn diverse tools beschikbaar waarmee je een auto-reply kunt instellen wanneer iemand het e-mailadres invult.

2. E-mailadres vragen na reacties op blog

Een blog op de website biedt een goed platform om mensen te informeren over nieuws in de markt. Vandaag de dag worden de meeste blogs gebruikt om informatie aan potentiële klanten te geven. En deze klanten reageren met enige regelmaat op de nieuwe blogberichten die je plaatst.

Blogreacties zijn daarom een goede manier om e-mailadressen te verzamelen. Het zijn vaak de bezoekers die geregeld terugkeren die een reactie achterlaten, dus de kans is groot dat zij zich ook voor de e-mailnieuwsbrief willen inschrijven.

Er zijn scripts en plug-ins verkrijgbaar die automatisch een opt-in tonen wanneer iemand een reactie heeft geplaatst. Je kunt ook onder het reactieveld bij het blogbericht een vinkje plaatsen waarmee bezoekers zich direct kunnen inschrijven.

3. E-mail signature om te verzamelen

Tijdens het verzenden van e-mails kun je meer mensen bereiken. Je hoeft het slechts eenmalig in te stellen en kunt het vervolgens permanent gebruiken.

Met WiseStamp kun je een unieke handtekening voor e-mails maken waarin je elementen zoals social media, RSS-feeds en afbeeldingen plaatst. Het is ook mogelijk om hier een link naar de opt-in-pagina op de website te plaatsen. Zo kunnen de ontvangers van jouw normale e-mails zich direct inschrijven voor de wekelijkse mailings.

download

Je kunt in de handtekening verwijzen naar de incentive die je hebt opgesteld of een directe link naar het inschrijfformulier plaatsen.

Wisestamp Web Editor

4. Pop-up op website

Bezoekers die de website verlaten komen vaak niet snel terug. Het is daarom slim om het e-mailadres van de bezoeker te vragen voordat zij de website definitief verlaten.

Exit-Intent

Je kunt door middel van Exit-Intent instellen dat je een pop-up wilt tonen wanneer de bezoeker op het punt staat de website te verlaten. Er wordt via bewegingen van de muis van de bezoeker bijgehouden wanneer deze de pagina verlaat. Op dat moment komt er direct een pop-up omhoog om het e-mailadres te vragen.

Exit-intent is bij grote internationale sites al langere tijd al een tijdlang aanwezig. In Nederland lijkt deze nog niet overal te zijn doorgedrongen. Dit is jammer omdat er ontzettend veel tools zijn die het hele proces een stuk eenvoudiger maakt, zoals Bounce Exchange en Optin Monster.

Opt-in pop-up

Je kunt ook een pop-up tonen in de hoeken van de website. Over het algemeen worden hier de hoeken aan de onderkant van de website voor gebruikt. Wanneer de bezoeker X% van de pagina heeft bekeken komt deze pop-up omhoog.

Door deze pop-up grafisch goed in te stellen kun je ervoor zorgen dat mensen hun e-mailadres zullen achterlaten. Het is ook hier weer van belang om een incentive te gebruiken omdat dit de kans vergroot dat iemand het e-mailadres zal achterlaten.

5. Mobile sign up

Wanneer jij of je medewerkers veel onderweg zijn dan kan een mobiele opt-in een perfecte oplossing zijn om e-mailadressen te verzamelen. Je kunt mensen die je ontmoet direct vanaf jouw smartphone of tablet laten inschrijven.

De portable opt-in is bijzonder interessant voor mensen die netwerken of promotie in de offline wereld uitvoeren. De nieuwe connecties die je maakt zijn direct ingeschreven voor de nieuwsbrief. Zo verhoog je het aantal inschrijvers eenvoudig zonder de connecties constant te moeten doorverwijzen naar de opt-in op de website.

Er zijn verschillende applicaties die hierbij zullen helpen. Mailchimp, een van de meest tools voor e-mailmarketing, biedt een speciale mobiele applicatie. In Nederland biedt MailPlus eenzelfde applicatie voor smartphone en tablet.

6. E-mailadressen verzamelen met Social Media

Als een groot aantal klanten al op sociale media als Twitter en Facebook aanwezig is en jou al volgt dan kunnen zij zich ook inschrijven voor de e-mailupdates. Je kunt hiervoor Tweets uitsturen en Facebook-updates plaatsen met een link naar de aanmeldpagina.

De sociale netwerken bieden daarbij ook leadgeneratie-mogelijkheden waarmee je de e-mailadressen direct vanuit het netwerk kunt verzamelen.

E-mailadressen verzamelen via Twitter

Je kunt op Twitter leadgeneratie-kaarten maken waarmee je de e-mailadressen van bezoekers direct vanuit het netwerk verzamelt.

Je kunt een leadgeneratie-kaart aanmaken via ads.Twitter.com.

 Leads op Twitter

Maak een nieuwe campagne aan en selecteer de “Leads op Twitter”-optie om een nieuwe campagne hiervoor op te zetten. Je kunt hierbij ook allerlei specifieke instellingen opstellen om de beste doelgroep te bereiken, zoals het gebruik van retargeting-doelgroepen.

 Campagneoverzicht   Twitter Ads

E-mailadressen verzamelen via Facebook

Facebook biedt de mogelijkheid om een Call-to-Action-knop aan te maken die bovenaan de pagina wordt getoond. Je kunt Facebook-gebruikers via deze knop doorsturen naar een opt-in-pagina op de eigen website. Bij deze methode verzamel je de e-mailadressen niet direct vanuit Facebook.

 Blog4Leads

Je kunt op Facebook een eigen tabblad aanmaken en met een applicatie een opt-in-formulier samenstellen. Dit biedt wel de mogelijkheid om de e-mailadressen vanuit het sociale netwerk te verzamelen. Er is hier redelijk wat handmatig codeerwerk voor nodig. Remy Bergsma heeft hier een handleiding voor geschreven.

Het is met Facebook-advertenties ook mogelijk om mensen naar de opt-in-pagina te sturen. Wanneer je hierbij gebruikmaakt van Facebook retargeting dan kun je verloren bezoekers direct omzetten naar e-mailinschrijvers.

7. Gratis tool ontwikkelen

Een goede tool ontwikkelen kost veel tijd, maar als de tool eenmaal online staat dan kan het nog jaren zorgen voor nieuwe e-mailadressen. Het aanbieden van gratis tools of gratis mogelijkheden van premium tools zal de e-maillijst flink uitbreiden.

Tools kunnen op allerlei manieren nieuwe e-mailadressen genereren. Je kunt aangeven dat mensen de tool alleen mogen gebruiken als zij zich registeren met een e-mailadres. Een andere optie is om de tool zonder registratie te laten proberen maar limieten aan het gebruik te stellen.

Wanneer de tool goed functioneert dan zullen mensen graag hun e-mailadres achterlaten om verdere mogelijkheden te bekijken.

Het ontwikkelen van een dergelijke tool kan flinke kosten met zich meebrengen. Dit is afhankelijk van de soort tool die je gaat maken. Hoe sterker de meerwaarde die je biedt via de tool is hoe groter de kans dat mensen deze zullen gebruiken en een e-mailadres zullen achterlaten.

8. Opt-in via presentaties

De informatie die je als bedrijf naar buiten brengt kun je op talloze manieren publiceren. Presentaties zijn een visueel sterke manier om veel informatie in korte tijd te bieden. Daarbij biedt SlideShare de mogelijkheid om e-mailadressen te verzamelen. Deze optie is sinds dit jaar uitsluitend voor PRO-gebruikers beschikbaar.

Als je een presentatie op SlideShare plaatst dan kun je instellen dat er na een X-aantal dia’s een opt-in formulier wordt getoond. Wanneer de bezoeker de presentatie bekijkt dan zal er bij de betreffende dia een opt-in formulier tevoorschijn komen.

 HubSpot presentations channel

Daarbij komt er ook een opvallende gele knop aan de onderzijde van de diavoorstelling waar mensen het opt-in formulier mee kunnen activeren.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips