De uitdagingen van leads uitzoeken en oplossen

De uitdagingen van leads uitzoeken en oplossen

Jouw product of dienst lost een probleem op.

 

Dit probleem speelt op dit moment, of in de toekomst, bij jouw leads.

 

Het is van belang dat jij hen helpt dit probleem op te lossen…

 

… maar hiervoor moet je eerst achterhalen waarom zij dit probleem hebben.

 

Daar gaat dit artikel dieper op in.

Stel jezelf beschikbaar voor de lead

Leads kunnen om allerlei redenen contact met jou opnemen, maar jij kunt andersom ook contact met hen opnemen. Door jezelf beschikbaar te stellen, creëer je een basis waarin de drempel van contact erg laag ligt. Dit vergroot de kans dat de lead contact met jou opneemt en biedt jou meer gelegenheid om antwoorden op problemen te geven.

 

Vermeld je contactgegevens

Zorg daarom dat iedere lead weet dat zij contact met jou op kunnen nemen via e-mail en telefoon. Vermeld onder iedere e-mail die jij verzendt het telefoonnummer en biedt op de website de mogelijkheid om snel een bericht of e-mail te versturen. Deze kleine elementen kunnen helpen om het eerste contactmoment te creëren en zo sneller persoonlijk contact met de lead te krijgen.

Begin bij het eerste contactmoment

Op het moment dat de lead zich via jouw website inschrijft om een whitepaper te downloaden of een trial te starten, dan kun je al een eerste contactmoment hebben. Stuur de lead op dat moment een e-mail waarin je aangeeft dat, indien zij vragen hebben, zij jou kunnen bereiken.

 

Band scheppen

Dit schept direct een band met de lead, omdat zij in ieder geval weten dat er iemand achter de website zit waar zij contact mee kunnen opnemen. Op dat moment zullen nog weinig leads een reactie geven, maar dit eerste contactmoment kan in de toekomst de reden zijn dat de lead een e-mail stuurt of jou belt.

 

Geef in de e-mail bijvoorbeeld aan dat je graag van de lead hoort waar zij op dit moment mee kampen binnen de markt waarin jij actief bent. Uitdagingen in de markt van e-mailmarketing liggen vaak bij het starten van een eerste campagne of het opbouwen van een e-maillijst.

Stel een vragenlijst op

Ondanks dat een lead niet direct reageert op een eerste e-mail waarin zij hun uitdagingen delen, betekent dit niet dat zij dit niet willen. Je kunt een korte vragenlijst voor de lead opstellen waarin je vraagt uitleg te geven over de uitdagingen waar zij op dit moment mee kampen. Dit is een bijzonder effectieve manier om data over de lead te verzamelen.

 

In de vragenlijst neem je vragen op zoals:

  • Wat is op dit moment jouw grootste uitdaging bij e-mailmarketing?
  • Zijn er potentiële oplossingen die je zelf al hebt gevonden?
  • Welke factoren hebben invloed op de gewenste oplossing voor dit probleem?
  • Op welke termijn wil je een oplossing voor de uitdaging vinden?

 

Je kunt deze vragenlijst gewoon via e-mail versturen en op een reactie van de lead wachten. Nog beter is om via SurveyMonkey een overzichtelijke vragenlijst te maken en deze via e-mail toe te sturen.

 

SurveyMonkey

Met SurveyMonkey kun je in zeer korte tijd een mooie vragenlijst samenstellen. Je voert de vragen in en vervolgens zal de de tool deze vragen automatisch omzetten in een mooi formulier. Het grootste voordeel van SurveyMonkey is het overzicht van de antwoorden die je op de vragen krijgt. Zo kun je op termijn kijken of er uitdagingen zijn waar een groot aantal leads mee kampt. Op basis van deze uitdagingen kun je in de toekomst content creëren om leads en potentiële klanten beter te informeren.

Leads ondervragen met SurveyMonkey

Product of dienst verbeteren

Daarbij kan de informatie die leads via de SurveyMonkey-formulieren invullen ook resulteren in een beter product en betere dienst. Omdat je exact weet wat er binnen de markt speelt, is het bijzonder eenvoudig om verbeteringen door te voeren. Daarbij kom je ook te weten of leads al alternatieven voor jouw product of dienst gebruiken. De informatie is dus zeer waardevol en kan daarom het beste overzichtelijk en op één locatie worden opgeslagen.

Je ontvangt allerlei soorten uitdagingen

De problemen hoeven niet altijd direct gerelateerd te zijn aan jouw product of dienst. Het kan voorkomen dat een lead een probleem beschrijft over het segmenteren van e-maillijsten, terwijl jouw product of dienst juist helpt om de inhoud van e-mails te verbeteren. Daarom is het vaak ook nodig om voldoende kennis van jouw markt te hebben, zodat je op maat advies aan de lead kunt geven.

 

Don’t always be closing

Dit betekent dus ook dat je niet altijd advies geeft waarin jouw product of dienst direct een oplossing kan bieden. Maar door aan te tonen dat je kennis hebt van de verschillende zaken binnen deze niche, kun je ervoor zorgen dat de lead meer vertrouwen in jouw bedrijf heeft. Op termijn kan dit er toch in resulteren dat zij klant bij jou worden, omdat zij simpelweg weten dat jij de kennis in huis hebt om gerelateerde problemen op te lossen.

Zet uitdagingen om naar oplossingen

Op het moment dat een lead een uitdaging of probleem met jou deelt, kun je actief meedenken en helpen een oplossing te bieden. De oplossing kan in veel gevallen overeenkomen met wat jouw product of dienst doet. En zelfs wanneer dit niet de juiste oplossing is, kan het nog steeds bijdragen aan een oplossing op lange termijn. Want uitdagingen waar de lead op dit moment mee kampt kunnen in de toekomst resulteren in een nieuwe uitdaging waar jouw product of dienst wel de juiste oplossing voor is.

 

Investeer tijd

Voor iedere uitdaging waar de lead mee komt, is het dus van belang om een goede oplossing te bieden. Dit kan erin resulteren dat je redelijk wat tijd moet investeren om e-mails en telefoontjes te beantwoorden, maar uiteindelijk helpt dit om een beter aanbod te creëren. Daarbij bouw je relaties op die ontzettend waardevol kunnen zijn.

 

Gebruik het netwerk

Want leads die zelf niet kampen met het probleem waar jij een oplossing voor biedt, kennen wellicht wel anderen die juist wel met dit probleem te maken hebben. Het biedt dus toegang tot nieuwe leads, omdat deze leads graag wel zo snel mogelijk een oplossing zoeken en jij die kan bieden. Door middel van referenties kun je dus veel resultaat behalen. De eerste leads informeren hun netwerk over de oplossingen die jij biedt.

 

Referenties zorgen voor groei

Het verlenen van uitstekende klantenservice om zo de uitdagingen van leads te achterhalen is daarom van groot belang om jouw bedrijf verder te laten groeien. Neem daarom de tijd om met leads te communiceren en reageer ook op uitdagingen waar jouw product of dienst niet direct een oplossing voor biedt. Deel de kennis en kunde die jij binnen de markt hebt met leads. Zo creëer je meer vertrouwen en maak jij het voor mogelijk om sneller referenties te krijgen.

Plaats hieronder jouw uitdagingen

Heb je zelf uitdagingen of problemen waar jij binnen online marketing of leadgeneratie tegenaan loopt? Deel deze dan in de reacties onder dit artikel.


Kun je aanvullende tips delen om uitdagingen van leads te achterhalen? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips